Tuesday, November 17, 2009

PRK LAGI..

Mahkamah Tinggi putuskan DUN Kota Siputeh kosong

KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memutuskan kekosongan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kota Siputeh di Kedah, yang membuka laluan untuk pilihan raya kecil bagi kawasan itu. Menurut hakim itu, Suruhanjaya Pilihan Raya telah melanggar sempadan kuasanya apabila menolak permohonan Speaker Dun Kedah agar diadakan pilihan raya semula di situ.

Menurut beliau, peguam plaintif (Speaker Dun Kedah) telah berjaya membuktikan bahawa Datuk Abu Hassan Sarif, Adun Kota Seputeh telah tidak hadir dua kali sidang berturut-turut tanpa kebenaran Speaker.

Ini bermakna, mahkamah bersetuju dengan keputusan Speaker Dun Kedah, yang memutuskan kerusi itu kosong berikutan kegagalan Abu Hasan (gambar) hadir dua kali berturut-turut ke sidangnya. Speaker DUN, Datuk Dr. Abdul Isa Ismail menghantar surat kepada SPR memaklumkan mengenai kegagalan Abu Hassan hadir sidang DUN pada 19 April dan 16 Ogos lalu.

Mengikut Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Kedah, mana-mana ahli dewan yang tidak hadir pada sidang DUN selama dua kali berturut-turut tanpa kebenaran Speaker, tempatnya hendaklah dikosongkan.


Tintasrikandi :

Keputusan mahkamah semalam jelas menunjukkan bahawa TPM adalah SILAP. Dia mengarahkan Abu Hasan untuk terus hadir sidang dewan wpun speaker telah menafikan haknya sebagai ADUN setelah GAGAL menghadiri sidang dewan dua kali berturut-turut. Semoga Rayuan yang akan dibuat oleh ADUN tersebut juga akan ditolak oleh Mahkamah. Jangan jadi macam kes YB Nizar.. Hanya menang buat bbrp jam sahaja. Yang benar tetap benar.. Yang salah tetap salah... Diharapkan SPR menjalankan peranan & fungsi dengan adil. Jangan menjadi umpama lembu dicucuk hidung....


No comments:

Post a Comment